ZOUTMAN

Een parel van een digitaal platform waar huidige en toekomstige klanten rijkelijk kunnen kennismaken met ZOUTMAN, hun uiteenlopende zoutproducten én de ZOUTMAN Academy.
Zoutman
Zoutman logo

Wie zout zegt, zegt ZOUTMAN. Hét referentiepunt als het gaat over hoogstaand zeezout. Deze internationale verdeler verscheept jaarlijks tot 450.000 ton kwalitatief zeezout naar meer dan 60 landen wereldwijd. Wij zijn dan ook in onze nopjes om hen te voorzien van een gloednieuwe website, die hun honger naar innovatie reflecteert.

De uitdaging

De voormalige website van ZOUTMAN representeerde niet langer het internationale en innovatieve karakter van deze noeste zoutproducent. Ze hadden nood aan een performante en eigentijdse website die de kwaliteit van hun zoutproducten en hun mondiale aard weerspiegelt.

De oplossing

Om ZOUTMAN van een passende digitale identiteit te voorzien, startte ons projectteam met het ontwerpen van een nieuw en krachtig design. Voor de ontwikkeling viel onze keuze op het gebruiksvriendelijke CMS Sulu en maakten we gebruik van een op maat gemaakt PIM-systeem in Akeneo. Daarnaast hebben we met succes het MyZOUTMAN-portaal gelanceerd.

De resultaten

Een parel van een digitaal platform waar huidige en toekomstige klanten rijkelijk kunnen kennismaken met ZOUTMAN, hun uiteenlopende zoutproducten én de ZOUTMAN Academy. Als kers op de taart wordt het MyZOUTMAN-portaal meer dan warm onthaald door zowel ZOUTMAN als hun klanten.

Zoutman website dektop and mobile mockup

make it fly fungeert voor ons als een ideale all-in-one partner. Strakke webdesigns worden aangevuld met diepgaande technische skills en ijzersterk project management.

Thidrek Van Grunderbeeck, Marketing & Communications Manager ZOUTMAN
Interview: Thidrek Van Grunderbeeck over de slimme digitale aanpak van Zoutman
Zeg niet zomaar zout tegen zeezout

ZOUTMAN heeft zijn naam meer dan waargemaakt: sinds 1990 is ZOUTMAN dé specialist als het gaat over zout, in al zijn aspecten. We hebben het dan ook niet louter over het zout op jouw frietjes! Denk aan strooizout, onthardingszout, landbouwzout, industriezout ….

De missie van ZOUTMAN is het wereldwijd leveren van kwalitatief zeezout, waarbij duurzaamheid en klantgerichtheid geen holle woorden zijn. En daar zijn zij met glans in geslaagd.

Zoutman website tablet mockup
De ZOUTMAN Academy: de online encyclopedie van zout

ZOUTMAN maakt zijn naam als zout-expert waar door niet alleen kwalitatieve zout-toepassingen te voorzien, maar ook door zijn kennis te delen met de ZOUTMAN Academy. Want vergis je niet: zout lijkt misschien een eenvoudig product, de grondstof zit boordevol onmiskenbare eigenschappen. De voor iedereen toegankelijke ZOUTMAN Academy ontrafelt alle geheimen van (zee)zout, zoals het verschil tussen klassiek keukenzout en zeezout.

Met het PIM-systeem een plek voor elke zoutkorrel

Ben je op zoek naar kwalitatief zeezout? Dan ben je bij Zoutman.com dus helemaal aan het goede adres. Je baant je als gebruiker eenvoudig een weg door de verschillende zout-toepassingen. Je leest meteen de nodige informatie per toepassing en weet direct welk type verpakking je in huis kunt halen. Grof zeezout voor de keuken bestel je bijvoorbeeld in handige zoutvaten, of één grote 6KG-emmer om bij te vullen. Voor elk wat wils!

Dit is mogelijk dankzij een top notch PIM-systeem, of een Product Information Management systeem (maar laat ons het voor het gemak houden op PIM-systeem).

Een PIM-systeem is een onmisbare tool voor organisaties die talrijke producten via hun webshop willen verkopen. Het biedt ZOUTMAN een centraal platform waar ze volledige controle en beheer kunnen uitoefenen over al hun zoutproducten. Het bespaart ZOUTMAN een heleboel werkuren én je krijgt als gebruiker steeds de juiste info van het product waarin je geïnteresseerd bent.
Een dergelijke product management systeem zorgt er niet alleen voor dat je je producten via meerdere kanalen kunt verspreiden (denk aan je website, maar ook aan je webshop, print-uitgaven,...), het verrijkt je producten op deze manier ook met aantrekkelijke afbeeldingen en informatieve beschrijvingen.

MyZOUTMAN-portal

Sinds kort is het MyZOUTMAN-portaal alive and kicking. Dit geavanceerde B2B-klantenportaal integreert technisch verrijkte data uit de PIM, Business Central en de Java-middlelayer op een overzichtelijke manier. Het portaal biedt een functioneel en intuïtief ontwerp, waarbij klanten na het inloggen meteen toegang hebben tot een informatief dashboard. 

Mock up website zoutman portaal

Zoveel meer dan een dashboard

Op dit dashboard vinden zij niet alleen de meest recente factuur en order, maar ook cruciale informatie zoals de actuele stand van de pekelzouttank via Telemetrie. Zien klanten dat hun pekelzouttank bijna leeg is? Dan kunnen ze moeiteloos een nieuwe bestelling plaatsen. Er wordt bij het bestellen ook automatisch rekening gehouden met het efficiënt vullen van vrachtwagens. Het aantal pallets moet voldoende zijn voordat de vrachtwagen mag vertrekken, waardoor duurzaamheid (één van de kernwaarden van ZOUTMAN) centraal staat.
Na goedkeuring van een bestelling behouden klanten via hun eigen portaal voortdurend controle. Statussen worden toegevoegd aan de bestelling, waardoor ze eenvoudig kunnen nagaan of de levering al onderweg is.

Van bestelling tot levering

In het MyZOUTMAN-portal doorloopt een bestelling een gestroomlijnd proces:

Eerst plaatst een klant een bestelling via het portaal. De Java-middlelayer neemt vervolgens het stokje over, verwerkt deze bestelling en stuurt deze door naar Microsoft Business Central (het ERP-systeem van dienst). Tegelijkertijd wordt er een slimme notificatie naar het e-mailplatform Campaign Monitor gestuurd, waardoor de klant prompt op de hoogte wordt gebracht van de geplaatste bestelling via e-mail.

In het hart van ZOUTMAN’s Business Central wordt dit order zorgvuldig afgehandeld door de backoffice-medewerkers. Dit omvat het bevestigen van het order, het plannen van transport, het opstellen van verzenddocumenten, de levering en uiteindelijk de facturatie.

Wat het klantenportaal extra krachtig maakt, is de real-time synchronisatie met Business Central. Bij elke tussenstap in dit proces wordt de data in het portaal automatisch bijgewerkt, waardoor ingelogde gebruikers op elk moment de actuele status van hun bestelling kunnen raadplegen. Bovendien ontvangen ze bij elke wijziging meteen een notificatie, waardoor de transparantie en communicatie gedurende het hele proces worden geoptimaliseerd. 

Deze synergie creëert een win-winsituatie: minder werklast voor het ZOUTMAN-team en een aangename klantervaring voor hun klanten.

Mock up website zoutman design
Pixel-perfect eindresultaat

De voormalige website van ZOUTMAN was ook qua look & feel toe aan een stevige opfrisbeurt. Onze designers gingen vol goesting aan de slag en creëerden een piekfijn nieuw design. Uiteraard ligt het naadloos in lijn met de bestaande huisstijl van ZOUTMAN, en reflecteert het hun innovatieve en professionele karakter.

Het nieuwe digitale platform van ZOUTMAN is een pixel-perfect eindresultaat waar we samen trots op zijn!

De lancering van de hernieuwde corporate website van ZOUTMAN diende als startschot voor een geweldige samenwerking! Ja, je leest het goed: startschot. We zijn samen volop aan de gang voor nog meer digitaal moois voor ZOUTMAN. Stay tuned!

Bekijk de website
Alexander Stierman

Het nieuwe digitale platform van ZOUTMAN is een pixel-perfect eindresultaat waar we samen trots op zijn!

Alexander Stierman
Account manager

Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw digitale processen te optimaliseren en jouw concurrentiepositie te versterken?